Adverts

Sunday, August 19, 2012

Ucapan Hari Raya

Saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri bersamaan 1 Syawal 1433H kepada semua umat Islam tidak kira pangkat, darjat, kaya, miskin, warna kulit, rupa, kaum, bangsa dan sebagainya.

Di kesempatan ini, saya ingin memohon ribuan ampun dan maaf sekali lagi sekiranya apa yang tertulis dan tersiar di blog ini tidak menyenangkan atau telah melukakan hati anda semua, atau dengan komen-komen dari saya anda semua berkecil hati.

Hari ini saya ingin kongsikan mengenai ucapan Minal Aidin Wal Faidzin yang sering dilafazkan oleh segelintir masyarakat terutama sekali dari Indonesia. Saya telah membaca beberapa artikel mengenai perkataan ini di beberapa blog dan website yang tidak sesuai untuk digunakan semasa sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Berkemungkinan mereka beranggapan bahawa maksud perkataan tersebut adalah mohon maaf zahir dan batin. Terjemahan ucapan ini adalah, "dari orang yang kembali dan orang-orang yang menang." Jika dilihat dari maksud lengkapnya adalah ”Semoga anda termasuk orang-orang yang kembali (ke jalan Tuhan) dan termasuk orang yang menang (melawan hawa nafsu). Makanya, adalah kesalahan besar jika kita menyama ertikan Minal Aidin Wal Faizin dengan mohon maaf zahir dan batin.

Oleh itu, apakah perkataan yang harus digantikan dengan ucapan tersebut. Rasulullah s.a.w. pada kebiasaannya mengucapkan Taqabbalallahu minna wa minkum kepada para sahabat, yang membawa maksud semoga Allah s.w.t. menerima aku dan kalian. Maksud menerima di sini adalah menerima segala amal dan ibadah kita di bulan Ramadhan. Selain itu, beberapa sahabat juga menambahkan ucapan Shiyamana wa shiyamakum, yang membawa puasaku dan puasa kalian.

Itu sahaja untuk kali ini, :) Hanya berkongsi ilmu dari pembacaan artikel-artikel di internet. Yang Baik Dijadikan Teladan Dan Yang Buruk Dijadikan Sempadan, adakalanya kesalahan itu membuatkan seseorang itu memperbaiki diri.

Akhir kata, Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri. Taqabbalallahuminna wa minkum, Shiyamana wa Shiyamakum.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...