Adverts

Friday, August 10, 2012

10 Malam Terakhir Ramadhan


Ada tugasan terakhir yang paling penting dalam sisa malam-malam Ramadhan iaitu mencari Malam Lailatul Qadar malam yang lebih baik dari 1000 bulan.

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan al-Quran ini pada malam al-Qadar. Apakah yang kebesaran yang terdapat pada malam al-Qadar? Malam al-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara yang ditakdirkan berlaku pada tahun berikutnya. Sejahteralah malam itu hingga terbit fajar." (Surah al-Qadr, ayat 1-5)

Bukan mudah untuk mencari Malam Lailatul Qadar yang tepat kerana itu adalah Rahsia Allah s.w.t. supaya umat manusia berusaha bersungguh mencari Malam Lailatul Qadar. Hanya ada tips untuk menemui Malam Lailatul Qadar iaitu dengan beramal bersungguh-sungguh pada setiap malam 10 yang akhir di bulan Ramadhan dengan memperbanyakkan Qiamulai, Berzikir, Membaca Al Quran dan Berdoa memohon keampunan dan keredhaan ALLAH SWT.

Insyallah dengan kita beramal setiap malam 10 akhir Ramadhan pasti salah satu malam tersebut adalah Malam Lailatul Qadar. Jangan lupa untuk mendoakan semua umat dan makhluk seluruh alam insyallah Malaikat akan mendoakan kebaikan untuk kita kembali.

"Carilah Lailatul Qadar pada malam-malam yang ganjil pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadan". (HR Bukhari)

Maka dengan itu pada Ramadhan kali ini, marilah kita korbankan sedikit masa untuk memulakan kembara mencari Lailatul Qadar yang ianya insyallah akan merubah kehidupan kita, keluarga kita dan masyarakat di sekeliling kita.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...